Hur kan man tänka på annat än en rosa elefant?

rosa elefant

Kommer tankarna på alkohol fast du bestämt dig för att dricka mindre eller inte alls? Låt de tankarna dyka upp, du kommer ändå inte lyckas tränga bort dem. Det är nämligen så att om jag ber dig blunda en minut och inte tänka på en rosa elefant så kommer du att tänka på inget annat än en rosa elefant. ”Jag ska inte tänka på alkohol” kommer inte att fungera, om det är en vana du lagt dig till med. Har du ett beroende så kommer du dessutom känna sug. Om jag däremot säger ok, där kom den tanken på ”elefanten” men nu fortsätter jag med mitt, nämligen lyssna på min ljudbok och laga middag eller vad man nu bestämt sig för, då kommer elefanten fortsätta dyka upp men inte fylla hela din tankevärld.

Det här är en acceptansövning där man främst lär sig att acceptera de tankar som dyker upp. Det är bara en av de tekniker som man kan använda när man behöver ändra en vana, det finns tekniker för att hantera sug med. 

Vill du eller någon du känner dricka mindre eller inte alls? Vad bra, det finns många hälsofördelar med ett sådant beslut. Det första man behöver ha klart för sig är att alkohol ger ett dopaminpåslag som är ungefär 2 till 10 gånger större än mer naturliga belöningar. Andra dopamin-höjande aktiviteter kan vara solljus, krama någon du gillar, uppmärksamma saker som du är tacksam över, musik, löpning, tennis, dans, allt beroende på vad som ger just dig ett litet lyckorus, en liten kick.

Varför är det då viktigt att känna till att alkohol ger ett högre dopaminpåslag? Jo, då man lägger om ett beteende är det inte alltid så skoj i början. Det kan helt enkelt kännas lite tråkigare eftersom dopaminpåslaget inte är lika skyhögt. Låt det vara så då. Det kommer ta lite tid för hjärnan att anpassa sig till det nya. Om den under en tid fått ett cirka 2 till 10 gånger så högt påslag än vad den egentligen är skapt för, så ge den lite tid att vänja sig vid den nya nivån och ersätt för guds skull inte alkoholen med spel eller porrsurfande eller något annat kicksökeri.

Låt hjärnan vila och vänja sig vid det nya, belöna dig på vägen med små saker. Håll dig sysselsatt. Skaffa dig en plan för hur du vill att din kväll, helg eller vecka ska se ut. Gärna ganska detaljerad.

Abstinens då?

När kan man klara av det själv och när behöver man sjukvård? Abstinens är oftast obehagligt men ofarligt. Din husläkare kan ofta skriva ut lite lugnande och något att sova på, om du vill ha det de första dagarna. Abstinenssymptomen klingar oftast av inom några dagar eller några veckor efter sista intag. Många tycker att det hjälper att se på symptomen som en influensa, vila och ta hand om sig, se till att få i sig vatten och vitaminer.

Läs gärna på lite om abstinens på till exempel 1177.se. Mycket viktigt är dock att om man upplever något av följande symptom; kraftiga skakningar, förvirring, synrubbningar, snabb puls, minnesförlust, hallucinationer eller feber så ringer man 112 bums! Det kan då röra sig om Delirium tremens som är en allvarlig, till och med dödlig, komplikation vid långvarigt alkoholberoende. Det finns god medicinering mot detta.

Välkommen att kontakta mig! Jag hjälper dig gärna på vägen oavsett om du vill dricka mindre eller sluta helt.

Charlotta Segerlund Darnell

Beteendevetare, KBT-terapeut samt Beroendeterapeut-KBT