Sömn och alkohol, hör ihop och absolut inte

Sömn och alkohol

Alkohol har en avslappnande effekt och kan hjälpa till med insomnandet. Men sen stör alkoholen alla andra stadier av sömnen. Så vill du och kan du ta ett glas, ta det då vid middagstid istället för senare på kvällen. Ett glas vin tar cirka två timmar att förbränna.

Djupsömnen har flest faser i början av natten och den vill du verkligen ha, för återhämtning, inlärning, hjärnans plasticitet, långt liv och så vidare.

När det kommer till sömn och sömnproblem är budskapen som så ofta dubbla. Oroa dig om du sover för lite, men samtidigt: oroa dig inte för då kan du sova sämre.

Hur ska man då veta om man sover för dåligt? Nedan två punkter och några tips.

1. Känner du dig trött när du vaknar så behöver det inte betyda att du sovit för lite, det är mer beroende av när du vaknade i sömncykeln.

2. Är du ofta trött mitt på dagen kan det handla om att du behöver se över sömnen. Kanske får du för lite djupsömn.

Några sömn-tips:

– Bok istället för skärmen.

– Svalt och mörkt i sovrummet.

– Dagsljus på morgon/förmiddag.

– Fysisk aktivitet.

– Ingen alkohol nära tiden för sänggående.

Goda nätters sömn ger absolut högre livskvalitet och påverkar till och med livslängden men då budskapen är dubbla – kom ihåg att dåliga nätters sömn inte behöver vara så farligt, om vi sovit dåligt en natt så faller vi lättare i djupsömn natten därpå.

Välkommen att kontakta mig om du behöver hjälp med sömn eller alkohol eller både och.