Det kan räcka med några få KBT-samtal, för att komma till rätta med riskbruk

Max antal glas, riskbruk kvinnor och män

Vid riskbruk eller måttligt beroende räcker det ofta med några få samtal för att komma till rätta med problemet man har.

Är KBT inte bara “tänk positivt”,  kan det verkligen hjälpa vid riskbruk?

Jag möter ibland människor som blir provocerade av KBT. Ofta upplever de att KBT, alltså kognitiv beteendeterapi, förenklar människan och reducerar vår komplexa varelse till endast tanke, känsla och beteende. En vanlig missuppfattning är att KBT handlar om ”peppig livscoaching” av sorten ”kom igen, tänk positivt!”. Går det då? Kan man tänka positivt om något som man tänker negativt om? Ja och nej.

Att säga ”tänk positivt” till någon som uttrycker en klart depressiv syn på sin livssituation får antagligen ingen bra effekt. Personen skulle snarare känna sig mer övergiven i sina känslor än innan kommentaren. Så svaret är till viss del ”nej”. Men alltså även till viss del ”ja”. Det är utförandet som är nyckeln till framgång här. Och kognitionsvetenskap. Och filosofi (Sokratisk dialog, det vill säga frågor hellre än råd). Och forskning kring motivation.

Vi väcker delar i hjärnan, som är mer rationellt inriktade än känslocentrat

Om en person uttrycker ”mitt liv är verkligen helt meningslöst, en verklig plåga” så kan en mer framkomlig väg än ”tänk positivt” vara att först bekräfta känslan, trösta. Efter det undersöka. Vilka delar av ditt liv? Relationer? Vilka relationer? Vilka delar av relationerna? Jobb? Vardag? Ledighet? Fritid? Det finns tusentals frågor att ställa här. När man ställer frågor så tvingar man personen att konkretisera, man väcker delar av hjärnan som är mer rationellt inriktade än känslocentrat.

Känslan av att allt är meningslöst kan oftast utmanas av tankar som ”De här sakerna i mitt liv är inte som jag vill ha det. På det här sättet skulle jag kanske kunna nå närmre dit jag vill”.

Nya tankar och beteenden behöver tränas in

För en person som fastnat i ett milt till måttligt beroende räcker det ofta med några få strukturerade samtal för att öka motivationen, ändra tankar och beteenden. Nya tankar och beteenden behöver dock tränas in och det känns inte alltid naturligt första tiden, man kan behöva kämpa lite för att få in en ny vana. Att förändra sitt förhållande till alkohol behöver dock inte vara så dramatiskt eller så extremt svårt om man inte hamnat i ett kraftigt beroende.

Känslor, tankar och beteenden kan man förändra

Känslor, tankar och beteenden påverkar varandra. Alla tre går att förändra. Man kan bara inte börja med känslan. Däremot kan man modellera med hur du tänker och handlar med den känsla du har. ”Mitt liv är helt meningslöst, en verklig plåga” kan omformuleras till ”Vissa delar av mitt liv är jag otroligt missnöjd med men jag har en konkret plan för att förändra dem”. Eller ”Jag måste dricka för att kunna varva ner och sova” kan bli ”Jag somnar förvisso snabbare om jag dricker, men sömnen blir sämre och jag blir tröttare dagen därpå, så jag väljer hellre andra sätt att varva ner på kvällen, så som…”

Du kommer att må bättre

Vanligt är att personer tänker att de dricker för att döva eller hantera depressiva tillstånd, ångest, stress eller sömnproblem. Det är en strategi som motarbetar sitt syfte, för tvärtom minskar problemen när man kommer till rätta med sitt drickande. Alkohol har nämligen effekten att förvärra depressioner, öka ångest, ge oss ytligare sömn samt göra oss mer stresskänsliga. För att inte tala om negativa effekter på relationer.

Så oavsett känslomässigt tillstånd innan överkonsumtionen av alkohol så kan jag garantera att du kommer må bättre av att få kontroll på ditt drickande. Välkommen att kontakta mig så bokar vi in ett första möte.